Statistieken  :  Overzicht  :  Contact  :  Links  
Kuyper's Weblog
Welkom bij Kuyper's Weblog
22 november 2017
   

De Spoorwegsadist I-IOOO

 

28 Februari 2008 - October-November 2009

 

Wegens het succes dat de serie had voldoe ik hier aan vele verzoeken tot herhaling en – wat helaas! nodig is – zelfs uitbreiding van de serie De Spoorwegsadist die ik ongeveer tien jaar geleden ben begonnen voor het personeelsblad van Monumentenzorg.



De Spoorwegsadist - I

Wat heeft de Spoorwegsadist nu weer gedaan? Maar laten we hem even voorstellen – die één achter zijn naam geeft trouwens aan dat het om een schier eindeloze serie kwaadwilligheden gaat. De Spoorwegsadist is, kort en goed, een héél knappe Delftse ingenieur die de Spoorwegen in dienst hebben genomen expres om mij te pesten en het leven zuur te maken en mijn reisgenot te vergallen. Uit de eindeloze reeks zal ik enkel die incidenten pikken die niet mij alleen maar u allen treffen. In de waarschijnlijk ijdele hoop dat we met verenigde klachten iets aan de miserabele situatie kunnen verbeteren.  

Wel, we komen op het station *** (alle stations) en willen lekker gaan zitten wachten, ook al komt de trein misschien wel op tijd, over twee minuten. Mis! De lange, prettige houten bank van latjes in langsrichting is plotsklaps vervangen door een stalen kreng. De Spoorwegsadist weet namelijk als knappe ingenieur dat ijzer véél beter warmte geleidt dan hout, zodat je nooit van z’n leven met je achterwerk en je rug aan elkaarzittend ijzer warm kunt krijgen. Ellendige kou dus, en recht op je zitvlees staande schoepen, zodat je, als je niet al te dik bent, zoals ik, het gevoel krijgt dat je billen in plakken diepvriesvlees uiteengereten worden. Bedankt weer, Spoorwegsadist!

De spoorwegSadist 1a  

Gisteravond kom ik thuis, naar ik hoop de laatste keer per spoor deze week. Hebben jullie ook gemerkt dat de trein er steeds langer over doet? Volgens het spoorboekje doet hij er van Groot-Mokum via Haarlem naar Leiden zo een 10% langer over dan toen ik deze rubriek begon een jaar of tien geleden. Volgens het spoorboekje.

Dat is om de trein zogenaamd op tijd te laten rijden. Het effect is dat hij op stille uren vaak minuten te vroeg aankomt. De conducteurs zijn dan zo ongeduldig en zo verlangend de winst erin te houden dat de spoorwegSadist een nieuwe grol heeft bedacht. Hij heeft ze ingefluisterd: als jullie nu de deuren te vroeg dichtdoen kun je precies op tijd weggaan! En de arme reiziger die denkt „ik zie vier uur staan in de dienstregeling" vindt om acht seconden voor vieren de deuren al gesloten. Wat zeg ik, soms al tien seconden voor tijd, wat zeg ik, ik heb ze al eens om vijftien seconden voor tijd, dat is een kwart minuut voor tijd onherroepelijk dicht zien gaan terwijl er nog passagiers aankwamen die in die kwart minuut gemakkelijk hadden kunnen instappen. Ja wat heeft die opgegeven tijd in het spoorboekje eigenlijk voor zin?

P.S. 1. Dan kun je wel om restitutie van je geld vragen, zeker als het om een uurdienst gaat, maar ook hierop weet de spoorwegSadist raad: alleen restitutie wanneer de trein volgens de dienstregeling meer dan een half uur te laat is! Geen restitutie wanneer we een uur of meer verliezen omdat hij te vroeg vertrekt! Wat dacht je wel, kwajongens.

P.S. 2. Een andere keer zullen we hebben over de z.g. Arithmétique Hollandaise die de spoorwegSadist heeft ingevoerd om te bewijzen dat de treinen op tijd rijden en er geen passagiers te laat komen.

P. S. 3. Met de prijzen van de kaartjes worden via de arithm étique hollandaise in het bijzonder de Leidenaars genept die via Schiphol naar Amsterdam reizen. Maar daarover een andere keer.

 

  
De Spoorwegsadist I-IOOO | 0 reacties | Aanmelden nieuw account
Reacties zijn voor verantwoording van degene die ze heeft geplaatst. Deze site is niet verantwoordelijk voor de inhoud.